Rabu, 23 November 2011

nasib sepak takraw negara

'Rombak sistem latihan PSM'
Oleh Baharom Bakar
bhkt@bharian.com.my
2011/11/23
Jangan salahkan pemain: Shapian

JANGAN menuding jari menyalahkan pemain di atas keaiban skuad sepak takraw gagal meraih pingat emas, sebaliknya 'sistem latihan lapuk' diamalkan harus dipertikaikan.
Timbalan Presiden Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM), Mohd Shapian Ali menolak pandangan betapa pemain negara kurang berkualiti apabila mempertahankan persembahan dan kesungguhan mereka sememangnya terserlah.
“Bagi memastikan skuad negara gah dan digeruni di pentas antarabangsa, rombakan dan sistem latihan harus dikaji semula, termasuk tidak menggunakan dua perunding yang bertindak sebagai jurulatih di belakang tabir dari Thailand oleh PSM.

“Mandat dan tanggungjawab membentuk pemain perlu diberi sepenuhnya kepada jurulatih kebangsaan Jamaluddin Hassan,” katanya yang juga Yang Dipertua Persatuan Sepaktakraw Negeri Terengganu (PSNT).

Shapian turut merayu agar Kementerian Belia dan Sukan (KBS) menimbang semula cadangannya memotong bantuan kewangan kepada badak induk itu selepas skuad negara hanya mampu pulang dengan gangsa.

Dia menambah Jamaluddin harus diberi peluang dan ruang membentuk pasukan termasuk dihantar ke luar negara mengikuti kursus kejurulatihan.


tiap kali kalah, sistem kejurulatihan juga yang disalahkan...

1. badan induk psm perlu bertanggungjawab, kalau dah rasa pegang lama dan tak ada kemajuan, baik bagi orang lain aja yang urus psm.

2. rasanya, sistem kejurulatihan tak salah, yang salah ialah tiadanya usaha mencungkil bakat muda di kalangan sekolah rendah, menengah. bakat-bakat muda di sekolah rendah dan menengah ini jika diasuh dan diberi latihan serta bimbingan berterusan pasti akan membuahkan hasil.

3. hantar jurulatih berkursus, kat mana hantar? thailand, uk. apa kat malaysia ni tak boleh lahirkan jurulatih lagi ke..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan