Rabu, 29 September 2010

Tipu 1.6 juta

Pemandu lori mangsa penipuan RM1.6 juta

KUALA LUMPUR – Seorang pemandu lori tidak menyangka ajakan seorang rakan untuk menjadi rakan kongsi akhirnya menjadi mangsa penipuan membabitkan kira-kira RM1.6 juta.

Lim Seik Kuang, 51, dipelawa rakannya dikenali sebagai Ah Hock untuk menjadi rakan kongsi perniagaan industri buah-buahan dua tahun lalu.

Beliau dijanjikan menjadi pengarah syarikat itu dan tanpa diduga, Ah Hock memerangkapnya apabila memintanya menandatangi beberapa dokumen sebelum dia menyerahkan kad pengenalan miliknya.

Menurutnya, lelaki itu dipercayai seorang sindiket yang mengambil kesempatan menggunakan namanya untuk membuat pelbagai pinjaman antaranya kereta, kad kredit dan pinjaman peribadi daripada beberapa bank.

Perkara itu disedarinya 20 September lalu apabila beliau menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada bank memaklumkan dia lewat membayar ansuran bulanan kereta.

“Saya sangat terkejut apabila mengetahui perkara itu kerana saya sendiri tidak memiliki kenderaan.

“Setelah disemak di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) didapati empat kereta antaranya Honda Accord, BMX X5, MYVI 1.3, Volvo S.80 didaftarkan di bawah nama saya manakala satu lagi penjamin Porsche Cayenne,” katanya di Wisma MCA, semalam.

Lebih mengejutkan, kad pengenalan dia turut digunakan untuk permohonan kad kredit dan pinjaman peribadi.

Setelah membuat semakan, sebanyak 32 pinjaman bank didaftarkan menggunakan nama mangsa bernilai kira-kira RM1.6 juta.

“Apa yang menghairankan saya, bagaimana semua bank boleh meluluskan semua pinjaman itu sedangkan saya hanya berpendapatan bulanan RM2,500,” katanya.



Saya sama seperti mangsa, macam mana pelaku ni dapat buat pelbagai jenis pinjaman... mesti ada geng rapat dalam bank yang luluskan pinjaman...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan