Isnin, 27 September 2010

Demokrasi Ala PKR

Kata UMNO/BN tidak demokrasi tapi apa yang berlaku semasa Mesyuarat Agung Tahunan Pemilihan 2010/2013 Parti Keadilan Rakyat (PKR) lebih dahsyat. Kalau satu cabang sahaja bermasalah, mungkin boleh terima. Tapi ini berlaku kepada banyak cabang terutamanya di Kuala Lumpur dan Selangor.

Kesimpulannya :
- banyak orang-orang kanan Ketua Umum ditolak
- banyak yang kemaruk kuasa
- banyak yang menggunakan kuasa untuk mempertahankan kuasa.

Di bawah sebahagian berita yang dilaporkan:

1. Sinar Harian

MERU - Kecoh! Itulah gambaran Mesyuarat Agung Tahunan Pemilihan 2010/2013 Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Kapar yang berlangsung di Dewan Majlis Perbandaran Klang (MPK) di sini semalam.

Mesyuarat yang sepatutnya menjadi medan bagi merealisasikan impian kesemua calon dan pengundi berakhir dengan kekecohan.

Malah seorang calon Ketua Cabang hampir dipukul oleh penyokong lain mungkin kerana terlalu berang selepas berlaku pertikaman lidah di luar dewan.


2. Sinar Harian

SHAH ALAM – Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang dikatakan menjunjung prinsip demokrasi dan ketelusan tidak terlepas daripada insiden kekecohan semasa proses pemilihan jelas menggambarkan parti tersebut hanya ‘indah khabar dari rupa’.

Tambahan pula, pemimpin tertinggi PKR sebelum ini sering melaung-laungkan pemilihan parti mereka adalah yang terbaik dan contoh proses demokrasi sebenar serta patut menjadi ikutan parti-parti lain terutamanya UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Kekecohan yang berlaku semalam pada beberapa pemilihan peringkat cabang semalam didakwa bermula dari kertas undian yang sudah diisi, malah terdapat aduan dari calon yang berang kerana nama tercicir sedangkan sudah mengisi borang pencalonan sejak awal lagi.


3. MalaysiaKini

Dalam perkembangan terkini dalam pemilihan secara langsung PKR, kekecohan tercetus di beberapa cabang parti itu yang mengadakan mesyuarat agung serta pemilihan hari ini.

Berikutan itu, proses pemilihan di sekurang-kurangnya tujuh cabang terpaksa ditangguhkan.

Ada laporan yang belum disahkan mengenai pertengkaran berlaku di Kota Raja di mana ADUN Sri Andalas, Dr Xavier Jayakumar mempertahankan jawatannya


4. Berita Harian

Berlaku tumbuk menumbuk, kerusi dibaling apabila perwakilan tak puas hati cara pemilihan

KLANG: Pemilihan cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Kapar dan Klang, semalam kecoh apabila berlaku kejadian tumbuk menumbuk, kerusi dibaling dan kertas undi dibuang di atas jalan raya apabila perwakilan tidak puas hati dengan cara pemilihan itu dijalankan.


Yang di atas sebahagian kecil yang dilaporkan. Realitinya, banyak lagi pemilihan cabang parti yang bermasalah, lebih-lebih lagi buat cabang parti yang akan mengadakan pemilihan nanti.

Berdasarkan analisa terutamanya penolakan terhadap orang-orang kuat Ketua Umum, adakah bermakna terdapat gelombang dalam parti yang mulai meragui dan menolak Ketua Umum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan