Sabtu, 5 Jun 2010

Tangguh Lagi

Tak tahulah apa istimewa sangat kes ni hingga berbagai-bagai permintaan peguambela aljub dituruti. kali ni tangguh lagi hingga pertengah bulan Julai. mak kata peguam ni tak bersedia, tak mungkin pulak. nak kata kurang fakta, dah peguambela ramai sangat tu tak kan tak buat kerja. baru tangguh ni pulak kalau dua tiga hari tak apa lah pulak, ini sampai lebih sebulan.

kesimpulannya satu saja. tangguh dan terus tangguh sehingga PRU nanti dengan harapan PKR akan menang. bila menang kes ni akan dibuang. itupun kalau keadilan banyak dapat kerusi. kalau ciput juga, lagi cepatlah karpal tu hantar ke sungai buluh.

mana slogan 'lawan tetap lawan tu'. ni dah bertukar pulak, 'tangguh tetap tangguh'.

-------------------------------------------------------------------------------------

Kes Anwar tangguh 14 Julai

Oleh SUWARNI MOKHTAR dan AMIRUDDIN HARUN
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 4 Jun - Perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim ditangguhkan sehingga 14 Julai ini oleh Mahkamah Tinggi di sini selepas Ketua Pembangkang itu mengemukakan permohonan supaya semua dokumen perubatan dibekalkan kepada beliau.

Peguam utama Anwar, Karpal Singh memohon penangguhan sebaik sahaja pasukan pembelaan diminta menyoal balas pakar bedah am, Dr. Mohd. Razali Ibrahim selepas saksi itu selesai memberi keterangan dalam pemeriksaan utama oleh pendakwa raya pagi ini.

Menurut Karpal, pihak pembelaan memerlukan dokumen-dokumen tersebut untuk diteliti oleh pakar forensik, Dr. David Wells dari Australia yang dilantik bagi membantu mereka sewaktu menyoal balas Mohd. Razali.

Beliau berkata, notis usul dan dua afidavit yang diikrarkan oleh Anwar beserta Wells bagi menyokong permohonan itu telah difailkan sebelum prosiding hari ini bermula.

Permohonan itu dibuat selepas Mohd. Razali dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) dalam keterangannya di mahkamah semalam mengesahkan berlaku kemasukan zakar terhadap Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa diliwat oleh Anwar.

Anwar antara lain memohon dibekalkan dengan semua nota klinikal dan laporan perubatan, bahan, spesimen, e-mail, nota bertulis tangan, surat-menyurat, catatan dan pemerhatian oleh Mohd. Razali dan dua lagi doktor HKL yang memeriksa Mohd. Saiful Bukhari pada 28 Jun 2008.

Mohd. Razali menjalankan pemeriksaan ke atas pengadu itu bersama pakar rawatan kecemasan, Dr. Khairul Nizam Hassan dan pakar patologi forensik, Dr. Siew Sheue Feng.

Anwar turut memohon sejarah lengkap pemeriksaan perubatan ke atas pemuda berusia 25 tahun itu yang dijalankan di HKL, proforma serangan seksual standard dan kit serangan seksual yang digunakan oleh hospital selain kelayakan serta pengalaman ketiga-tiga doktor berkenaan.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah yang menangguhkan perbicaraan ke 14 Julai depan turut menetapkan bahawa permohonan itu didengar pada 18 Jun ini.

Ini merupakan kali kedua Ahli Parlimen Permatang Pauh itu memohon dokumen-dokumen dalam kes tersebut selepas permohonan pertamanya supaya pendakwa raya membekalkan dokumen perubatan dan sampel spesimen ditolak sehingga di peringkat Mahkamah Persekutuan.

Pada 29 Januari lalu, mahkamah tertinggi negara itu semasa menolak rayuan Anwar memutuskan bahawa beliau boleh memohon untuk mendapatkan dokumen itu ketika perbicaraan berlangsung.

Menurut afidavit yang difailkan Anwar, beliau membuat permohonan tersebut berdasarkan nasihat yang diberikan oleh Wells.

Permohonan turut dibuat selepas beliau mendakwa terdapat percanggahan antara keterangan Mohd. Razali dan pendapatnya dalam laporan perubatan bertarikh 13 Julai 2008 yang dihasilkannya bersama dua doktor lain.

Wells yang juga Profesor Perubatan Forensik di Institut Victoria, Melbourne dalam afidavitnya pula menyatakan, berdasarkan pengalamannya, ketiadaan dokumen-dokumen dan spesimen yang dipinta akan menjejaskan pembelaan Anwar.

Terdahulu, prosiding dimulakan dengan Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden memanggil semula Mohd. Razali, 37, untuk menyambung semula keterangannya pada pemeriksaan utama.

Doktor itu berkata, lembapan yang ditemui di kawasan sekitar dubur Mohd. Saiful Bukhari mungkin disebabkan oleh bahan berasaskan air dan gel pelincir.

Ketika ditunjukkan gel pelincir KY Jelly, Mohd. Razali bersetuju dengan pendakwaan bahawa gel itu boleh digunakan dalam perlakuan seksual selain bagi memeriksa dubur pesakit.

Ditanya sama ada Mohd. Saiful Bukhari ada memberitahu beliau bahawa seseorang telah memasukkan objek plastik ke dalam duburnya, Mohd. Razali menjawab: ''Tidak.''

Anwar, 63, didakwa meliwat Mohd. Saiful Bukhari di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, No.99 Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, di sini antara 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan